Monday, December 29, 2008

kita di sini, mereka di sana...samakah?

Assalamualaikum...selamat datang  ke tahun hijrah yang baru..moga2 harapnya, segala amalan kita yang telah lalu diterima oleh Allah dan diampunkan segala dosa... pastinya, masing2 mempunyai azam baru, atau mungkin, azam yang sama, tetapi diperbaharui..

kita di sini, dikejutkan dengan berita yang menyedihkan ttg sahabat2, saudara seagama kita di Palestin. kalau belum baca, sila lah baca... peringatan2 sebegini banyak memperingatkan kita bahawa sangat jauh ujian yang Allah timpakan kepada mereka dan apa yang kita sedang alami. Mereka sedang berjihad, dengan jihad qital...tetapi jangan lupa, kita masih punya ruang untuk melakukan jihad, JIHAD NAFSU. 

Sempena tahun baru Hijrah dan tahun Masihi, rasanya sangat simbolik, untuk mereflek diri cermin diri, lihat diri mengikut mata hati, apa yang aku lakukan untuk ummah, adakah saya lebih banyak memberi dari menerima, adakah hubungan saya dengan Allah, sesama manusia dan alam saya jaga? apakah yang saya akan bawa bersama sebagai teman perjalanan di alam sana nanti, sudah lupa bahwa saya disini, hanya bersinggah untuk mencari bekalan... ?

No comments: